یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ ۱۴:۳۵
ویژه نامه نوروز ۹۳

بسم الله الرحمن الرحیم ویژه نامه نوروز جهت انتشار در سایت قدس آنلاین به رشته تحریر در آمد که به صورت ۱۰ مطلب جدا در آن سایت منتشر گردید. نوروز که از اعیاد باستانی ایرانیان است بر خلاف تصور غلط عده ای نه تنها مورد مخالفت اسلام قرار نگرفته است بلکه روایات متعددی به این […]

1111بسم الله الرحمن الرحیم

ویژه نامه نوروز جهت انتشار در سایت قدس آنلاین به رشته تحریر در آمد که به صورت ۱۰ مطلب جدا در آن سایت منتشر گردید.

نوروز که از اعیاد باستانی ایرانیان است بر خلاف تصور غلط عده ای نه تنها مورد مخالفت اسلام قرار نگرفته است بلکه روایات متعددی به این عید باستانی و حیات مجدد طبیعت اشاره میکند.
مطلب ۱
هدیه دادن در نوروز
هدیه دادن یکی از سنت های پسندیده ایست که در نوروز پر رنگ تر میشود. بسیاری از افراد شیرینیِ عیدی های نوروزی هنوز در کامشان مانده است . هدیه دادن باعث زیاد شدن محبت ها میشود در روایتی از امام صادق (علیه السلام) وارد شده است که هدیه دهید تا محبت ها زیاد شود  . روایتی در مورد هدیه دادن در نوروز از امام صادق(علیه السلام)  نقل شده است :
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: مردى مالک‏آبادى بزرگى است و چون جشن مهرگان و یا جشن نوروز برپا شود، برزگران او به رسم تبریک، چشم‏روشنى تقدیم مى‏کنند. که براساس قرارداد بین آنها به پرداخت آن مکلّف نشده‏اند، فقط، در نظر دارند که توجه ارباب خود را جلب کنند و تقربى حاصل نمایند. تکلیف این هدایا چیست؟ ابو عبد اللّه گفت:
مگر برزگران او مسلمان نیستند؟ من گفتم: چرا. ابو عبد اللّه گفت: باید هدیّه آنان را بپذیرد و متقابلا هدیه‏اى به آنان تقدیم کند، چرا که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) گفته است:  اگر مؤمنی، هدیه ناقابلى به من تقدیم‏ کند و مثلا از گوسفندى که کشته، یک پاچه آن را هدیه کند، مى‏پذیرم که دین خدا همین است. اگر کافر یا منافق یک بار شتر تقدیم کند نمى‏پذیرم که دین خدا همین است. خداوند رضا نداد که از تقدیمى مشرکین و منافقین و یا خوراک آنان بهره‏مند شوم.

مطلب ۲
هر روزتان نوروز
بسیاری از شعار ها و مثلهایی که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما  وجود دارد ، داری ریشه های حدیثی و قرآنیست . به عنوان مثال شعار زیبای هر روزتان نوروز جمله ایست که در روایتی از وجود مقدس امیر المونین به آن اشاره شده است .
نقل است که  گروهی هدیّه‏اى براى امیر المؤمنین (علیه السلام) آوردند حضرت فرمود: مناسبت این هدیه چیست؟ عرض کردند: یا امیر المؤمنین امروز نوروز است، و ما در نوروز بنا به رسمهای قدیمی خود به یکدیگر هدیه میدهیم . حضرت تبسمی کرده فرمود: هر روز را براى ما نوروز بسازید.
مطلب ۳
نوروز روز اتفاقات بزرگ
در طول تاریخ بشر همیشه روزهای سرنوشت سازی بوده است که منشأ تحولهای عظیمی گردیده است . و گاه این روزها با نوروز ایرانیان در تقارن قرار میگرفته .
طبق نقلهای روایی در نوروز اتفاقت بزرگی افتاده و خواهد افتاد که مفصل آن در روایتی از امام صادق(علیه السلام)  نقل شده است : معلّى بن خنیس نقل میکند  در نوروز نزد امام صادق (علیه السلام) رفتم، فرمود: امروز را میشناسى؟ گفتم روزیست که عجمها بزرگش دارند و بهم هدیه دهند قربانت، فرمود: قسم به کعبه‏اى که در مکّه است، این شیوه براى امریست دیرین که تفسیرش کنم برایت تا بفهمى، گفتم: اى آقایم، آن را از شما بدانم دوست‏تر است نزد من از اینکه مرده‏هایم زنده شوند و دشمنانم بمیرند، فرمود:
۱ . در نوروز بود که خدا از بنده‏هایش پیمان گرفت او را بپرستند و شریک با او نیاورند، و برسولان و حججش بگروند، و بائمّه (علیهم السلام) ایمان آرند.
۲ . نخست روزی است که خورشید تابیده، باد وزیده و گل در زمین شکفته شد.
۳ .  روزى که کشتى نوح بر جودى استوار شده.
۴ .  روزى که خدا در آن هزارها که از ترس مرگ گریخته و مرده بودند زنده کرد.
۵ روزى که جبرئیل به پیغمبر(صلى اللَّه علیه و آله) فرود آمد.
۶ . روزى که پیغمبر (صلى اللَّه علیه و آله)على (علیه السّلام)را بدوش گرفت تا بتهاى قریش را از فراز کعبه افکند و خرد کرد.
۷  روزی بود که  ابراهیم (علیه السّلام) بتها را شکست.
۸ . روزى که پیغمبر(صلى اللَّه علیه و آله)  فرمود تا اصحابش‏ با أمیر المؤمنین(علیه السّلام)  بیعت کردند.
۹ .  روزى که پیغمبر (صلى اللَّه علیه و آله)  على (علیه السّلام)  را به وادى پریان فرستاد تا از آنها بیعت گیرد.
۱۰٫  روزى که دوباره مردم با على (علیه السّلام)  بیعت کردند.
۱۱ . روزى که علی (علیه السّلام)  بخوارج نهروان پیروز شد و ذو الثدیة را کشت.
۱۲ . روزى که قائم(علیه السّلام)  ظهور کند.
۱۳ . روزی که حضرت مهدی(علیه السّلام)   بر  بدجّال پیروز می شود و او را در زباله‏دان کوفه بدار زند
سپس فرمود نو روزى نیاید جز اینکه ما توقع فرج داریم زیرا از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است، حججش نگه‏داشتند و شما آن را گم کردید.

مطلب ۴
زیارت اهل قبور
زیارت اهل قبور در روز اول عید و گرفتن مراسم عید اوّل یا نو عید در بین ایرانیان از رسم های خوب کهن است. این رسم نیز چون بسیاری از رسم های ایرانی نشئت گرفته از روایات و کلمات نورانی اهل بیت(علیهم السّلام)   و از سنت های الهیست.
امام صادق(علیه السّلام)  نقل فرمودند که یکى از پیغمبران از پروردگارش پرسید چگونه اینها که مردند زنده کنى؟ خدا در این روز(نوروز) به او وحى کرد آب بر مرقدشان بپاشد که نخست روز سال پارسیانست و آنان که ۳۰ هزار بودند زنده شدند، و آب پاشیدن در آن روز سنّت شد.
مطلب ۵
اعمال عید نوروز
در مکتب و شریعت اسلامی همه چیز وسیله ای است برای تقرب به خدا و تمام سعادت بشر در گرو همین تقرب دیده شده است . لذا برای هر روز و هر ساعتی چه شاد و چه غمگین اعمال و دستوراتی صادر شده است .
امام صادق (علیه السّلام) می فرمود: نوروز سعد است و مبارک: روز شادیست، با أمیران و سروران در آن سخن گوئید، حوائج را بخواهید که برآورده شوند باذن خدا، نوزادش مبارک است، نزد سلطان بروید، بخرید، بفروشید، زراعت کنید، درخت بکارید، بنا کنید، سفر کنید که همه کار را شاید و تزویج را، بیمارش بزودى به شود گمشده‏اش یافت شود ان شاء اللَّه.
معلى بن خنیس از امام صادق (علیه السّلام)  در یوم نوروز آورده که: غسل کن، پاکترین جامه خود را بپوش ، عطر بزن و آن روز روزه باش‏
مطلب۶
شادی مقدس
انسان در طول روزها ، هفته ها و ماه های سال، به واسطه کار و تلاش از لحاظ روحی خسته میشود. این خستگی باعث میشود تا انسان به مرور زمان رغبت به انجام کارها و برنامه ها را از دست بدهد. به همین دلیل دین جامع اسلام دستور به نوعی شادی ماندگار داده است که میتوان آن را شادی مقدس نامید .
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در حدیثی گوهربار با امر به تفریح و شادی اهمیت این موضوع را به روشنی بیان داشته اند. ایشان فرموده اند :
بازی و تفریح کنید که من دوست ندارم دین شما خشن به نظر آید.
تفریح و شادی به خودی خود در اسلام موضوعیت ندارد بلکه شادی پایه ایست برای ایجاد روحیه کار و تلاش در اوقات مختلف زندگی .
امروزه متاسفانه بیشتر وقت بشر صرف ایجاد ابزار و شرایط تفریح میگردد. تفریح به جای آنکه جزئی از زندگی قرار گیرد همه زندگی بشر را فرا گرفته است . حتی زمانی که انسان در حال تلاش و کار میباشد برای آن است که بتواند اسباب تفریح خود را فراهم نماید. اما در مکتب اهل بیت(علیهم السّلام)  ماجرا کاملا برعکس است. در این مکتب نورانی خود کار بزرگترین تفریح است و تجربه نیز نشان داده است انسانی که اهل کار و تلاش نباشد بعد از مدتی از تفریح ملول میگردد .
رسول خدا در روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) چنین نقل شده است :
“تلاش کنید که زمان شما به چهار ساعت تقسیم شود: یک ساعت برای مناجات با خداوند و یک ساعت برای مسئله معیشت و یک ساعت برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد، همان‌هایی که عیوب شما را به شما معرّفی می‌کنند و در باطن، خود را برای دوستی با شما مخلص می‌کنند و بالاخره ساعتی را هم خالی کنید برای لذّت‌های غیر حرام خود و بدانید که به کمک این ساعت آخر است که شما بر انجام وظایف خود در آن ساعات سه گانه‌ دیگر قدرت پیدا می‌کنید.”
همانگونه که در حدیث شریف نیز ذکر شد، اولین شرط تفریح و شادی در اسلام این است که حلال باشد . اثر این نوع تفریح میتواند استمرار داشته باشد .
امروزه  شادی ها به واسطه آنکه معیار درستی ندارند، تاثیری مقطعی دارند و نه تنها برای ادامه زندگی به انسان کمک نمیکنند، بلکه باعث فلج شدن انسان در ادامه زندگی میشوند. چه بسیار کسانی که برای تفریح رو به چیزهایی مثل مواد مخدر و یا مشروبات الکلی آوردند و بعد از مدتی آثار مخرب آن تفریحات جان و مال آنان را بر باد داد .
امام سجاد(علیه السلام)  میفرمایند:  چه بسیار لذتهای کوتاهی که حسرتهایی طولانی به دنبال دارد .
شرط دوم در تفریح این است که انسان در تفریح دچار افراط و تفریط نشود. به عنوان مثال چون در حال تفریح است از اصول اخلاقی گذر کرده و یا روی به اسراف بیاورد وجود مقدس امام رضا در کلامی نورانی فرموده اند :
اجْعَلُوا لِأَنْفُسِکُمْ‏ حَظّاً مِنَ‏ الدُّنْیَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِی مِنَ الْحَلَالِ وَ مَا لَمْ یَثْلِمِ الْمُرُوَّةَ وَ لَا سَرَفَ فِیهِ وَ اسْتَعِینُوا بِذَلِکَ عَلَى أُمُورِ الدُّنْیَا.
ترجمه :از لذائذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راههای مشروع برآورید، مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتان آسیب نرسد و دچار اسراف و تندروی نشوید. تفریح و سرگرمی لذت بخش شما را در ادامه زندگی یاری می کند و با کمک آن بهتر به امور دنیایی خویش موفق خواهید شد.
شرط سوم از دو روایت گذشته به دست می آید و آن این است که تفریح باید محرک انسان به سمت کارهای اصلی زندگی باشد .
شرط چهارم تفریح و شادی مقدس این است که به صورت گروهی باشد. اگر قرار است بخندیم ، با هم بخندیم و اگر قرار است خوش باشیم، با هم خوش باشیم .وجود مقدس امام باقر(علیه السلام)   اینگونه به این نکته اشاره میفرمایند :
مَا عُبِدَاللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ  أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِن
عبادتی در نزد خدا دوست داشتنی تر از شاد کردن دل مؤمن نیست .
مطلب ۷
دید وبازدید
یکی از زیبا ترین سنت های ایرانیان در ایام عید، دید و بازدید و صله رحم است . این دید و بازدید ها ثمرات زیادی دارد که از جمله آنها شادی و فرح و کنار رفتن اختلافات است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دستورات حکیمانه معصومین (علیهم السلام)  در این مورد، پرده از اهمیت این سنت دیرین برمیدارد. تا آنجا که فرموده اند به هیچ قیمتی صله رح را ترک نکنید رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: سفارش میکنم امت حاضر و غائبم را و آنهائى را که در پشت مردان و زهدان زنانند تا روز قیامت که صله رحم کنند. اگر چه بفاصله یک سال راه باشد، زیرا صله رحم جزء دین است.
انسانها در زندگی خود همیشه به دنبال پشتوانه ای قوی و شکست ناپذیرند و دوست دارند نگاه مهربان بزرگی را به خود احساس نمایند . یکی از اثرات صله رحم این است که انسان مورد توجه و یاری خدا قرار میگیرد.
مردى خدمت پیغمبر (صلى اللَّه علیه و آله) آمد و عرضکرد: یا رسول اللَّه! فامیل من تصمیم گرفته‏اند بر من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند. آیا من حق دارم آیا را ترک گویم؟ حضرت فرمودند: در آن صورت خدا همه شما را ترک میکند، عرض کرد: پس چه کنم؟ فرمود، بپیوند با هر که از تو ببرد و عطا کن بهر که محرومت کند و در گذر از هر که بتو ستم نماید، زیرا چون چنین کنى، خدا ترا بر آنها یارى دهد.
صله رحم عمر را طولانی میکند و باعث میگردد تا عمر انسان برکت پیدا نماید
امام رضا (علیه السلام) فرمود: مردی که سه سال از عمرش باقى مانده صله رحم میکند، خدا عمرش را ۳۰ سال قرار میدهد و خدا هر چه خواهد میکند.
امام صادق (علیه السلام)  فرمود: صله أرحام خلق را نیکو و دست را با سخاوت و نفس را پاکیزه‏ و روزى را زیاد کند و اجل را تأخیر اندازد .
پیامبر فرمود : به فامیل خود توجه کنید و با آنها ارتباط داشته باشید، تا خداوند حساب را بر شما آسان کند.
شمارش ثمرات صله رحم بی حد و حصر است و کلمات اهل بیت(علیهم السلام) در این زمینه بی شمار است و خواننده گرامی برای مطالعه بیشتر میتوان به کتاب اصول کافی باب صله رحم مراجعه نماید.
مطلب ۸
آداب سفر
یکی از بهترین تفریحات برای یک انسان سفر کردن است . در اسلام با سه هدف دستور به سفر داده شده است. امام صادق (علیه السلام)، هدف از سفر را توشه یافتن برای آخرت، درآمد اقتصادی و لذت و تفریح برمی شمرد.
اسلام که دینی کامل و همه جانبه است برای هر چیزی آدابی قرار داده است که مراعات آنها هم راحتی دنیایی را به دنبال دارد و هم سعادت اخروی را. در ادامه به گوشه ای از آداب سفر از نگاه اسلام اشاره میکنیم .
انتخاب هم سفر
از چیزهایی که در اسلام مذمت شده است به تنهایی سفر کردن است تا جایی که مسافر تنها مورد نفرین رسول خدا قرار گرفته است.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) سه کس را نفرین کرد، یکی از آنها سواره ای است که در بیابان به تنهایی رهسپار شود.
در انتخاب هم سفر نکاتی باید رعایت شود تا سفر باعث شادی و لذت انسان گردد  به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
۱ . سفر کردن با انسانهای فاخر و بزرگ از این نکات است در روایت وارد شده است که با کسی سفر کن که زینت و افتخار تو باشد، نه آنکه تو زینت او باشی. به این معنا که همنشینی با او برای تو افتخار باشد .
۲ . هم سفر باید از لحاظ مالی در تراز خود انسان باشد و سفر با افرادی که دارا تر از انسان هستند نهی شده است. زیرا آنها به گونه ای خرج میکنند که در توان تو نیست و یا باید خوار گردی و یا  چون آنان خرج کنی که در توان تو نیست .
۳ . هم سفران باید از لحاظ اعتقادی با یکدیگر هم خوانی داشته باشند تا در بین سفر گرفتار جدال و مراء نشوند.
۴ . همسفران باید بخشنده باشند و از هم چیزی را دریغ نکنند.
امیرمؤمنان علی (علیه السلام)  به پسرش، محمدبن حنفیه سفارش کرد:
جوان مردی های سفر با بخشش توشه راه، کمتر اختلاف کردن با دوستانِ همراه و ذکر زیاد خداوند بلند مرتبه در هر جایگاهی است.
۵ . همسفران باید با یکدیگر همکاری کنند و همسفرانی که وبال یکدیگر باشند جز سختی و رنج حاصلی به دست نخواهند آورد . نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) در سفر به همراهان خود کمک میکردند و بار خود را به دوش دیگران نمیگذاشتند. در سفری، آن حضرت به اصحاب خود امر کرد تا گوسفندی را بکشند. یکی از همسفران ذبح گوسفند، دیگری پوست کندن گوسفند، شخصی قطعه قطعه کردن آن دیگری کار پخت آن را برعهده گرفت. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جمع کردن هیزم نیز با من. پس همگی گفتند: ای رسول خدا، شما به زحمت می افتید، ما این کار را انجام می دهیم. پیامبر(صلی الله علیه و آله)  فرمود: می دانم شما کارها را انجام می دهید، ولی خداوند بلند مرتبه ناپسند می شمرد که بنده ای، خود را تافته جدا بافته و با فضیلت تر اصحاب و دوستانش بداند. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) برخاست و برای آنها هیزم جمع کرد.
تعداد همسفران
تعداد همسفران نیز یکی از نکات مهمیست که در روایات به آن اشاره شده است امام علی (علیه السلام) به سفارش رسول گرامی (صلی الله علیه وآله) تنها سفر نمی کرد، و در احادیث، حداقل سه و حداکثر هفت نفر برای همراهی در سفر ذکر شده است.
علت آن شاید به آن دلیل است که تصمیم گیری با سه نفر راحت تر از دو نفر است و در صورتی که بیشتر از هفت نفر باشند متقاعد نمودن همه برای یک تصمیم باز کار دشواریست.
سفر و خطر
در هر سفری ممکن است خطراتی انسان را تهدید کند برای فرار از این خطرات در کلمات بزرگان دینی دستورات زیادی اعم از دعا ها و دستورات آمده است. نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله)  از امیر المؤمنین(علیه السلام)  میخواستند که در  هنگام سفر، برای حفظ جانش از سارقان و درندگان، چوبدستی از درختِ بادام تلخ به همراه داشته باشد و آیه بیست و دوم از سوره قصص را بخواند. همچنین در دره ها که پناهگان ماران و درندگان است سکنی نگزیند.
زمان سفر
روز بهترین زمان برای سفر است زیرا انسان علاوه بر اینکه بهتر راه را از بی راهه پیدا میکند میتوان از دیدنی های مسیر لذت ببرد و به مواهب الهی نظر بیندارد .
امیر المؤمنین(علیه السلام)  سفر در شب را دوست نداشتند و بیشتر هنگام سحر سفر میکردند و به دوستان خود نیز توصیه مینمودند در سحر سفر را شروع کنید .
مطلب ۹
راهنمای سفر
یکی از جامع ترین آداب نامه های سفر روایتیست از امام صادق(علیه السلام)  که یک دوره آداب سفر از زبان لقمان حکیم در آن بیان شده است
حماد بن عیسی  از امام صادق (علیه السّلام) روایت کند که فرمود: لقمان به پسرش گفت هر گاه بهمراه مردمى سفر کردى :
۱٫ چه در کار خود و چه در کار آنها با ایشان زیاد مشورت کن
۲٫ و در رویشان بسیار لبخند بزن
۳ .در توشه و خرجى خود کریم و بخشنده باش
۴٫ هر گاه تو را خواندند دعوتشان را بپذیر
۵ . چون از تو کمک خواستند کمکشان کن
۶ .در سه چیز بر آنها غالب شو: بخاموش بودن بسیار (کم حرفى) و نماز خواندن زیاد، و در سخاوت طبع بدان چه همراه دارى از مرکب و مال و توشه
۷ . و هر گاه از تو در موضوع حق مسلّمى گواه خواستند براى آنها گواهى ده
۸ . چون با تو مشورت کردند تا آنجا که میتوانى نظریه خوبى بآنها بده
۹ . تصمیم در کارى مگیر تا خوب دقت و اندیشه کنى
۱۰ در هیچ مشورتى (بزودى) پاسخ مگوى تا در فکر آن برخیزى و بنشینى و بخوابى و غذا بخورى و نماز بخوانى و در این میان اندیشه و فرزانگیت را بکار بیندازى، زیرا هر کس خیرخواهى بیغرضانه نسبت بکسى که با او مشورت کرده نکند خداى تبارک و تعالى اندیشه و رأى او را بگیرد، و امانت (خود) را از او بستاند
۱۱ .  چون دیدى همراهانت حرکت کرده و راه میروند تو هم با آنها برو
۱۲ . هر گاه دیدى بکارى دست زدند تو هم با ایشان کار کن
۱۳ . چون صدقه و وامى بکسى دادند تو هم بده
۱۴ . سخن آن کس را که از تو سالمندتر است بشنو
۱۵ . هر گاه فرمانى بتو دادند و چیزى از تو درخواست کردند، در پاسخشان بگو: آرى (و انجام آن را بعهده گیر) و مگو: نه، زیرا کلمه «نه» (دلیل) درماندگى و پستى انسان است.
۱۶ . هر گاه در راه خود سرگردان شدید و راه را گم کردید فرود آئید (و بیجهت خود را باین سو و آن سو نزنید)
۱۷ . هر گاه در مقصد خود دچار شک و تردید شدید بایستید و با هم مشورت کنید، و (در چنین موقعیتى) چون بیک نفر تنها برخوردید از او بتنهائى راه خود را نپرسید و از او راهنمائى مجوئید زیرا (راهنمائى) یکنفر بتنهائى در بیابان مشکوک میباشد و شاید او دیده‏بان و جاسوس دزدان و راهزنان باشد، یا او همان شیطانى باشد که شما را سرگردان ساخته و از دو نفر هم بترسید مگر اینکه وضعى (از نظر راستى و درستى) در آنها مشاهده کنید که من اکنون آن را نمى‏بینم (و نمى‏توانم پیش‏بینى کنم) زیرا شخص خردمند وقتى چیزى را بچشم خود ببیند آثار حقیقت و درستى آن را درک میکند، و حاضر (در کارى) مى‏بیند آنچه را غایب نمى‏بیند.
۱۸ .  همین که وقت نمازى رسید آن را بکار دیگر تأخیر مینداز و بجا آور و خود را از آن آسوده کن زیرا که بدهى است، و نماز را بجماعت بخوان و گرچه در نوک پیکان (و جاى ناهموارى) باشد
۱۹ . روى مرکب خود خواب مکن که این کار پشت آن حیوان را بزودى زخم کند، و چنین کارى کار حکیمان نیست مگر آنکه در کجاوه باشى و بتوانى پاى خود را بکشى و مفاصل خود را رها کنى
۲۰ . چون بنزدیک منزلگاه رسیدى از مرکب پیاده شو و پیش از آنکه بفکر (خوراک و کارهاى) خود باشى نخست علف و خوراک آن حیوان را بده
۲۱٫  و چون خواستى در جایى منزل کنى مواظب باش آنجائى از زمین را که خوشرنگ‏تر و خاکش نرمتر و گیاه و علفش بیشتر است انتخاب کن
۲۲ . چون فرود آمدى‏،پیش از آنکه بنشینى دو رکعت نماز بخوان
۲۳ . چون خواستى قضاى حاجت کنى بجاى دور دستى برو
۲۴ . چون خواستى کوچ کنى دو رکعت نماز بخوان و با آن زمینى که در آن منزل کرده بودى وداع کن و بر آن زمین و هم بر اهلش درود فرست زیرا که هر نقطه زمین اهلى از فرشتگان دارد،
۲۵ . در هر محلی که اتراق نمودی اگر بتوانى از غذائى نخورى تا نخست مقدارى از آن صدقه بدهى چنین کن.
۲۶ . بر تو باد که تا سوار مرکب هستى کتاب خدا را  بخوانى
۲۷ . چون بکارى مشغول شدى تسبیح گوئى و در هنگام بیکارى دعا کنى
۲۸ .  بر تو باد که در اول شب راه نروى، و آن وقت را استراحت کنى و از نیمه شب به بعد راه روى
۲۹ . مبادا در مسیر خود (هنگام راه رفتن) آواز خود را بلند کنى.
مطلب ۱۰
سفر برای چه ؟
سفر کردن و گشت و گذار در زمین از دیر باز بخشی از زندگی انسان بوده است. اما اسلام با توجه به جوانب مختلف روحی انسان و نیاز او به این مهم سعی در جهت دار نمودن گشت و گذار انسان در زمین نموده است و علاوه بر آن برای سفر آدابی بیان فرموده است .
به آیات قرآن که مراجعه میکنیم در راستای بیهوده نبودن سفر های تفریحی و جهت دار بودن آن دستوراتی داده است.
اولین چیزی که خداوند از گشت و گذار در زمین مد نظر دارد عبرت گیریست. در قرآن کریم برای دیدن عاقبت مشرکین و تکذیب کنندگان خدا و انبیاء و مجرمین دستور به گشت و گذار داده است.  خداوند در سوره مبارکه انعام آیه ۱۱ میفرماید :
قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ
بگو: در روى زمین بگردید و بنگرید که پایان کار تکذیب‏کنندگان چگونه بوده است.
وهمچنین در آیه۶۹ سوره مبارکه نمل میفرماید :
قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمینَ
در زمین گشت و گذار کنید و ببینید که عاقبت مجرمان به کجا کشیده شد.
دیدن تخت و تاج بر باد رفته پادشاهانی که روزگاری ادعای خدایی میکردند و کاخهای ویران شده آنها، انسان را به این باور میرساند که هرکه و هرچه باشی روزگاری اثری از تو نخواهد ماند و روزی از این دنیای گذرا رخت برخواهی بست و غیر از کفنی از این دنیا نخواهی برد. به قول بابا طاهر :
به قبرستان گذر کردم و کم و بیش     بدیدم قبر دولتمند و درویش
نه درویشی به خاکی بی کفن ماند     نه دولتمند برد از یک کفن بیش
دومین چیزی که خداوند برای آن دستور به گشت و گذار داده است دیدن قدرت خدا و خلقت اوست دیدن کوه ها ، جنگل ها، دریا ها و حتی کویرها و خشکی ها چیزهاییست دیدنی ، که اگر با نگاه توحیدی به آن نگریسته شود، همه حاکی از قدرت نامتناهی خداوندیست که خالقی بی بدیل است و آنگاه انسان در مقابل این همه عظمت سر کرنش فرود خواهد آورد خداوند درآیه ۲۰ سوره مبارکه عنکبوت میفرماید :
قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ
بگو: در زمین سیر کنید و بنگرید که چگونه خدا موجودات را آفریده. سپس آفرینش باز پسین را پدید مى‏آورد. زیرا خداوند بر هر چیزى تواناست.
برگ دختان سبز در نظر هوشیار      هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
جایی نزدیک تر به خدا
زیارت و رفتن به اماکنی که به عللی چون وجود مزار بزرگان از معنویت خاصی برخوردار است باعث جلای روح و آزادی از تعلقات دنیایی میشود. زیارت اماکنی چون مکه مکرمه و یا حرم امامان و امام زادگان(علیهم السلام)  از دیگر جهات سفر است  که در شریعت به آنان ترغیب شده است. به عنوان مثال درتشویق برای زیارت کربلا فرموده اند.
من زار الحسین(علیه السلام)  بکربلا کمن زار الله فی عرشه
هر کس حسین را در کربلا زیارت کند انگار خدا را در عرش زیارت کرده است .
و یا درباره زیارت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) فرموده اند:
من زارعمتی بقم فله الجنه:
هرکس حضرت معصومه(سلام الله علیها)  را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب میشود .
اماکن دیدنی
با توجه به مطالبی در مورد سفر گفته شد تعدادی از مقصدهای سفر در ایام نوروز را با رویکرد سه گانه زیارت عبرت و درک عظمت خدا در چند استان پر مسافر کشور بیان میکنیم
خراسان رضوی
حرم امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) :
گل سر سبد همه مقصد های سفر در ایران حرم امام رضا (علیه السلام) میباشد . دیدن آن حرم عظمتی را به رخ میکشد که در دنیا مثل و مانندی ندارد.

آبشار اخلمد گلبهار:
یکی از گردشگاههای طبیعی حومه مشهد تفرجگاه اخلمد است.این گردشگاه قدمت چند هزار ساله دارد.این تفرجگاه در ۸۴ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است.
غار مغان:
در ۳۵ کیلومتری شهر و در جنوب روستای مغان واقع شده‌است. قدمت این پدیده را بر اساس مدارک موجود و اکتشاف فسیلهای حلزونی در مسیرهای منتهی به غار، میتوان صد میلیون سال پیش و یا دوره دوم زمین‌شناسی دانست که به علت وجود پرتگاه های خطرناک در غار مغان ورود به داخل آن بدون راهنما و ابزار مورد نیاز میتواند خطرناک باشد.
آبشار قره‌سو
در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله ده کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لاین از سمت کلات واقع شده‌است.
طبیعت زیبا وآب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ، موقعیت قره سو را ممتاز می‌کند.وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می‌کند.
آتشکده آذَر بُرزین
مِهر سومین آتشکده از سه آتشکدهٔ اساطیری- تاریخی مهم آیین زردشت که در کنار آذر گشنسپ ( آتش شاهان و رزمیان ) و آذر فرنبغ ( آتش روحانیان )، در مقام آتش «کشت‌ورزان» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نام این آتشکده حکایت از قدمت آن می‌کند و احتمالا چنین عنوانی پیش از زردشت، یعنی در عصر میترایی نیز وجود داشته‌است: آتور بورزین میترو (بِرزَنت میثره) یعنی آتش میترای بلندبالا.
بی بی شطیطه
شطیطه نیشابوری معروف به بی‌بی شطیطه زنی بود که در سدهٔ دوم هجری در نیشابور می‌زیست و بنا به روایت‌های مذهبی موسی کاظم، از امامان شیعه هدیه‌ای از او پذیرفت و امروزه برای او آرامگاهی در شهر نیشابور در خراسان به نام آرامگاه بی‌بی شطیطه وجود دارد.
آرامگاه فردوسی
یادمانی است در توس در شمال مشهد در خاک‌جای ابوالقاسم فردوسی که توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن که توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات طراحی و بازسازی شد.

آرامگاه عطار نیشابوری
بنایی است تاریخی که در دوره تیموری توسط امیر علیشیر نوایی بر روی قبر عطار نیشابوری محمد عطار نیشابوری ساخته شد. در دوره های پهلوی دوم مرمت کامل و دهه ۷۰ نیز مرمت مختصر شد.

قم حرم اهل بیت(علیهم السلام)
قم حرم اهل بیت و میعاد گاه عاشقان خاندان پیامبر است در این استان تعداد زیادی امامزاده وجود داد که هرکدام ستاره درخشانی در آسمان قم بوده که به چند نمونه از این حرمهای شریف اشاره میکنیم .
آستان مقدس حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)
حرم حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) ، دختر بلافصل امام موسی بن جعفر(علیه السلام) ، در مرکز شهر قم،تجمع گاه عاشقان آل الله و دلداگان حریم اهل بیت(علیهم السلام) است.

امامزاده اسماعیل
این امامزاده از زیارتگاه‌های قدیمی استان قم است که در دامنه کوه بیدقان در ۱۸ کیلومتری قم واقع شده است. در این بقعه، سه تن به اسامی شاهزاده اسماعیل و فرزندش حمزه از اولاد علی‌بن جعفر عریض و شاهزاده محمد از اولاد امام کاظم(علیه السلام) مدفون‌اند. این امامزاده از بناهای تاریخی قم و دارای درهای نفیس و کاشی‌های عالی و صندوقی منبت بر روی مرقد است. این بنا مشتمل بر بقعه گنبدی، رواق، صحن و مسجد است و بنای آن از ابنیه قرن هفتم هجری است.
امامزاده موسی مبرقع
این امامزاده فرزند امام محمد تقی(علیه السلام) جد سادات رضوی است. ایشان اولین کسی از سادات رضوی است که در سال ۲۵۶ ه.ق در قم اقامت گزیده است. موسی مبرقع در ۲۹۶ ه.ق از دنیا رفت و در مکانی که اکنون مزار اوست دفن شد مزار شریفش در خیابان شهید دل آذر قم و در محله ای معروف به چهل اختران است و این نام به آن علت است که چندین امام زاده دیگر در کنار او مدفون است
امامزاده علی بن جعفر(علیه السلام)
این امامزاده مشهور به در بهشت می‌باشد که گنبد آن متعلق به اوایل قرن هشتم ه.ق است که در دوران قاجار، ایوان و بیوتاتی بر آن اضافه گردیده است. این شخصیت بزرگ کسیست که در ۹۰ سالگی محضر امام جواد(علیه السلام)  را درک نموده و به دستان آن حضرت بوسه زده است وی از روات بزرگ شیعه و از اجلای مشایخ حدیث است .مرقد شریفش در قم انتهای خیابان چهارمردان و در گلزار شهدای شهر قم واقع شده است
شاه سید علی (علیه السلام)
یکی از امام زادگانی که بسیار مورد توجه اهالی قم و توابع بوده، و مرکز اجتماع و محل نذورات صاحبان حاجت قرار دارد، امام زاده سید علی معروف به شاه سید علی می باشد. مزارش در خارج دروازه ری (بلوار ۱۵ خرداد) در قسمت شمال شرقی قم واقع است.
جاذبه های طبیعی
دریاچه نمک از جاذبه های طبیعی استان به شمار می رود . این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع شده و فقط زمستان ها آب دارد. حضور ورقه های نمک و برداشت آن که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می شود، دیدنی است .
غار وشنوه
در ۶۰ کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند . این غار یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان قم به شمار می رود .

شهر کهک
این شهر از سه سمت مشرف به ارتفاعات است و دره زیدان در شرق آن قرار دارد از این رو دارای آب و هوایی معتدل و است . حضور امامزاده زینب خاتون ( ع ) ، خانه ملاصدرا و غار معروف کهک عامل مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه است .
ملاصدرای شیرازی سالها در این شهر زیست و بسیاری از کتب گرانبهای خود را در این مکان نگاشته است. علاوه بر آن غار کهک نیز یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است .
مقابر گنبد سبز
در انتهای خیابان چهار مردان قم ؛ جنب گلزار شهدا و در بخش شرقی شهر ؛ درون باغی کوچک موسوم به ” باغ گنبد سبز ” سه اثر تاریخی از قرن هشتم هجری به جای مانده است . دو گنبد از این مجموعه ؛ با توجه به کتیبه های تاریخی موجود ؛ مدفن امرای خاندان علی صفی – فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم ه . ق است . کتیبه گنبد سوم متاسفانه از بین رفته و تاریخ و صاحب آن معلوم نیست ؛ اما با توجه به مدارک مختلف ؛ این گنبد نیز از نظر تاریخی به همان دوره مربوط است و احتمالاُ به یکی دیگر از افراد خاندان علی صفی تعلق دارد . مردم قم ؛ این سه بنا را به صورت مجموعه مدفن ” سعد ؛ سعید و مسعود ” از بزرگان عرب های اشعری و احیا کنندگان قم در دوره اسلامی می دانند.

شیراز سومین شهر زیارتی ایران
شاهچراغ
آرامگاه حضرت ملک پاسبان میر سید احمد(علیه السلام) ، پسر امام موسی کاظم(علیه السلام) ، از بقاع متبرکیست که در منطقه شیراز پرتو افکنی میکند. شاه چراغ آرامگاهی معروف و متبرکی است که امروزه به صورت یکی از مهمترین نقاط زیارتی شیراز تبدیل شده است. در جوار این امام زاده بزرگوار مزار بزرگانی چون شهید بزرگوار آیت الله دستغیب وجود دارد .

مسجد وکیل
در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز این شهر قرار دارد.این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد بدستور کریم خان زند ساخته شده‌است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی واز مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

ارگ کریم خان
در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است.

آتشکدهٔ آذرفرنبغ
این مکان آتشکدهٔ موبدان بوده‌است و یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران در عهد ساسانیان به شمار می‌رفته است. این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده در زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته‌است.  با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم، شهرستان لارستان در استان فارس و در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد قرار دارد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد
مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.
این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دریاچه فامور پریشان
یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است

تهران و ری
حرم حضرت  عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)
یکی دیگر از نقاط شریف ایران اسلامی در شهر ری واقع شده است حرمی واجب التعظم که زیارتش معادل زیارت سید الشهداست . حرم حضرت  عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)  در مجموعه آرامگاه‌های نوادگان حسن بن علی(علیه السلام)  است که در شهر ری در جنوب تهران قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه حمزه و طاهر(علیهما السلام)  یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و سالهاست که عاشقان این خاندان پروانه وار گرد حریمش میچرخند .
دارُالفُنون
نام مدرسه‌ای است که به ابتکار نخست وزیر با درایت و شهید ایران امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیرزمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته است.

کاخ گلستان
مجموعه‌ای از بناها است که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌است.

باروی ری
قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد که احتمالاً مربوط به دوره مادها می باشد، ری بعد بر اثر زلزله خراب شد و سلوکوس اولین جانشین اسکندر آن را از نو آباد گردانید. باروی ری، دیواری است با کاربرد دفاعی که در دوره حکومت اشکانیان دورتادور شهر را در بر می‌گرفته و هم‌اکنون تنها حدود ۳ کیلومتر از بقایای این دیوار که قسمتی از آن بر روی صخره چشمه علی واقع شده باقی‌مانده است.

زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان
مربوط به سدهٔ ۴ ه. ق. است و در ۱۳ کیلومتری شرق تهران واقع شده و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهر ری است. این بنا که در ده کیلومتری جاده تهران به خراسان در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع است.
بطور تحقیق نام زندان در قدیم الایام بدین بنا اطلاق شده و امروزه هم به همین نام خوانده می‌شود. گذشت زمان و حوادث دوران لطمه زیادی به بنا وارد آورده، ولی تا اندازه‌ای مرمت گردیده‌است. آنچه معلوم است بنای مزبور همانطور که از اسم آن بر می‌آید، زندانی از دوران آل بویه بوده و صرفاً بمنظور زندان‌های انفرادی ساخته شده‌است.

پناهگاه و قله کلک چال
در ارتفاع ۶۰۰/۲ متری از سطح دریا قرار دارد و ارتفاع قله آن ۳۵۰/۳ متر است . این پناهگاه دارای سه مسیر به نام های جمشیدیه ، گلاب دره ، باغ افشار ، و دره و زیاد است . زمان صعود در تابستان از هر یک از این سه مسیر در حدود ۵/۲ ساعت است . این پناهگاه دارای تاسیسات و تجهیزات آب و برق است و این امکانات زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می شود و بیشتر در اختیار دانش آموزان مدرسه ها قرار می گیرد در مسیر پناهگاه و در خود آن قهوه خانه هایی وجود دارد .

پناهگاه شیرپلا
این پناهگاه در ارتفاع ۷۵۰/۲ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیرهای آن عبارتند از سربند ، پس قلعه و آبشار دوقلو .
مدت زمان صعود به آن بر حسب حرکت متوسط در تابستان پنج ساعت است . از شیرپلا تا قله توچال معمولاٌ سه ساعت راه است . این پناهگاه دارای امکاناتی مانند خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر ، ناهارخوری ، بوفه آب لوله کشی و برق است .

پناهگاه پلنگ چال
این پناهگاه در ارتفاع ۲۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از درکه است . مدت زمان صعود در تابستان در حدود ۵ ساعت است . این پناهگاه دارای خوابگاهی به ظرفیت ۷۰ نفر است .

اصفهان نصف جهان
تخت فولاد
«تخت فولاد» نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که به نام لسان‌الارض ‌نیز نامیده می‌شده است.
این قبرستان تاریخی به دلیل وسعت، کثرت مشاهیر مدفون در آن و وجود ابنیه ارزشمند تاریخی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می‌شود.
زمان پیدایش این قبرستان چندان روشن نیست، لیکن وجود آثاری مانند قبر «یوشع نبی» از پیامبران بنی‌اسرائیل در تکیه «لسان الارض» که اکنون در گلستان شهدای اصفهان قرار دارد قدمت آن را به دوران قبل از اسلام می‌رساند.
اما برخی قدمت و تقدس این مکان را مربوط به زمان پیدایش آسمان و زمین می‌دانند و این مسئله بر ارزش این مکان می‌افزاید.
از جمله مدفونین این مکان میتوان به یوشع نبی ، بانو مجتهده امین ، حاج آقا رحیم ارباب ، جهانگیر خان قشقایی ، میزار حسین کشیکچی ، مرحوم روضاتی  و … نام برد .

مسجد جمعه یا مسجد جامع
از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است. این مسجد مجموعه تاریخی وسعتی را به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه نشان می‌دهد و امروز شامل قسمتهای مختلفی است از قبیل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، ضمن چهار ایوانی شبستانها، مدرسه مظفری محراب الجایتو که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص هستند. بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روی ویرانه‌های مسجد قدیمی تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجری در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه‌های ابنیه‌ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود.
مقبره علامه مجلسی (ره)
در کنار مسجد جامع اصفهان مزار شریف عالم بزرگوار علامه مجلسی است که صاحب اثر گرانقدر بحار الانوار میباشد این عالم فرزانه با استفاده از قدرت دربار صفوی موفق به گردآوری مجموعه حدیثی شیعه گردید که به اعتقاد بسیاری ناجی حدیث شیعه از نابودی بوده است .

عالی‌قاپو
به ترکی به معنی درگاه بلند ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌است و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. ارتفاع آن ۳۶ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید. آنچه باعث گردیده است عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی هست که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن  اتاق موسیقی  یا  اتاق صوت  نیز نامیده می شود.

کلیسای وانک
یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد و در زمان شاه عباس ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.

غار فریدون
در ۱۸ کیلومتری باختری پیکان در کوههای آن منطقه غاری وجود دارد که مردم به آن غار فریدون میگویند و روزگاری فریدون پیشدادی از دست ضحاک بیدادگر در کوهها پنهان بوده و چندگاهی نیز در این غار زندگی میکرده است. در درون غار تونلی به دست مردمان باستان کنده شده که با ابزارهای امروزی نیز کندن آن دشوار است رفت و آمد به درون این غار بدون طناب و ابزار کوهنوردی دشوار است و کسانی که میخواهند از غار بازدید کنند بایستی وسایل و ابزار کوهنوردی به همراه داشته باشند.
غار یخ
این غار در ارتفاع ۳۸۵۰ متری کوه دنا مابین دو قلة معروف به نامهای قدوس و بیژن واقع شده است و یکی از غارهای دیدنی ایران است این غار به وسیله کوهنوردان فارس در مرداد ۱۳۴۶ کشف گردیده است. درون غار ستونی از یخ به ارتفاع ۸۰ متر و قطر ۱۴ متر دیده شده است و در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده گردیده که بسیار جالب است. بازدید از این غار احتیاج به وسایل فنی دارد و بدون طناب ورود به این غار غیر ممکن است.

منطقه قمشلو
که در غرب اصفهان واقع شده و ۳۷۰۰۰ هکتار مساحت دارد و منطقه ای کوهستانی با اقلمیی سرد و خشک است. این منطقه در زمان قاجار شکارگاه شاهزادگان و ظل السلطان بود و آثاری نیز از آن دوره در این منطقه باقی مانده است. این ناحیه شامل دو قسمت است: یکی پناهگاه حیات وحش و دیگری منطقه ممنوع التعلیف. حیوانات آن شامل قوچ و میش ارمنی، کل، بز و آهو در ارتفاعات است. از پرندگان این ناحیه می توان به کبک، تیهو، بلدرچین، هوبره، کرکس، لاش خور و … اشاره کرد.
استان خوزستان
شلمچه
کربلای ایران یا همان شلمچه نامی آشنا برای همه مردم ایران و آشنا تر برای عاشقان شهادت است این مکان که زیارتگه عشاق تا قیامت است هر ساله میزبان هزاران عاشق دلسوخته و جاماندگان از کاروان شهداست این منطقه در منطقه مرزی شلمچه در منتهی الیه غرب خرمشهر واقع شده است . عملیات کربلای ۵ که مهمترین عملیات ایران است در این منطقه انجام شده است.

دو کوهه

پادگان دوکوهه یا پادگان شهید احمد متوسلیان نام پادگانی است که در منطقه دوکوهه در ۷ کیلومتری شهر اندیمشک واقع شده است. پادگانی که معراج شهید همت شد. پادگانی که روزگاری هزاران دل عاشق را در خود جای داده بود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری
در روستای شاه‌آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر گندی شاپور دیده می‌شود. گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملا جلوه‌گر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی است که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگرتاریخ کهن این بنا می‌باشد. یعقوب لیث رادمان پسر ماهک سیستانی یکی از پادشاهان ایران و از دودمان صفاری بود.

آسیاب‌های آبی دزفول
یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان دزفول به شمار می‌روند .این آسیاب‌ها دارای مالکیت خصوصی بوده که به آسیابان به اصطلاح محلی لُوینه می‌گفتند. تعداد آسیاب‌ها در دوره‌ صفویه حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد بود که بخشی از آنها در اثر سیلاب‌های فصلی تخریب شدند. آسیاب‌های آبی دزفول در بخش‌های مختلف رودخانه دز قرار دارند. بخشی از آنها به فاصله حدود ۸۰۰ متر از سد تنظیمی  و در جنوب تفریحگاه ساحلی دز، بخشی در زیر پل جدید دزفول و بخشی دیگر نیز در کنار پل قدیم این شهرستان ساخته شده‌اند.
دانشگاه باستانی گندی‌شاپور
یکی از آثار به جای مانده از سلسله ساسانیان و بیش از ۱۷ قرن قدمت دارد. گندی‌شاپور شهری است کهن در شمال استان خوزستان و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دزفول که امروزه ویرانه‌های آن باقی است و به سبب بیمارستان و دانشگاهی که در آن بوده شهرت بسیار داشته‌است.

فایل pdfویژه نامه نوروز

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬
آخرين اخبار