چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۰۹:۵۲
رپرتاژ آگهی روزنامه آفتاب یزد برای زرتشتیان ؛ فاجعه رسانه‌ای یا خلاء ایدئولوژی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا/ عبدالصالح شمس‌اللهی؛  پای سیاست آن‌هم از نوع سکولارش که به میان می‌آید روح ماکیاولیست عده ای گل کرده و در قالب کلمات تجسم پیدا می‌کند ، تا آن‌جا که از هر کسی و هر موضوعی برای داشتن دست برتر در سیاست استفاده می‌کنند و اصطلاحا همه کس و همه چیز در […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا/ عبدالصالح شمس‌اللهی؛  پای سیاست آن‌هم از نوع سکولارش که به میان می‌آید روح ماکیاولیست عده ای گل کرده و در قالب کلمات تجسم پیدا می‌کند ، تا آن‌جا که از هر کسی و هر موضوعی برای داشتن دست برتر در سیاست استفاده می‌کنند و اصطلاحا همه کس و همه چیز در دنیای سیاست بدون مرز، برای آن‌ها حکم ابزار را دارد. این رسانه‌ها که معمولا نوک قلمشان با کنترل جریان‌های خاصی حرکت می‌کند در راه اغراض سیاسی از همه مرزها عبور کرده و فقط یک چیز را می‌شناسد و آن منفعت حزبی و گروهیست؛ حتی اگر با منافع اجتماعی در تضاد باشد.

این نئوماکیاول‌‌ها را می‌توان از روحیه مذبذب آن‌ها شناخت، روحیه‌ای که هر از گاهی آن‌ها را به یک سمت می‌کشاند که گاه با اعتقادات قلبی و یا مواضع گذشته آن‌ها کاملا در تضاد است.

یکی از این روزنامه‌ها ماکیاول مذهب در تاریخ ۱۹ /۷ /۹۶ در نیم‌صفحه اول خود به بهانه حمایت از منتخب زرتشتی مردم یزد در شورای شهر در گفتگویی با یکی از نمایندگان اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی یک رپرتاژ آگهی تفصیلی در مورد زرتشتیان رفته است و به تشریح خدمات این اقلیت پرداخته. صرف نظر از سوابق زرتشتیان از ایران باستان تا کنون و بدون در نظر گرفتن مبانی اعتقادی اسلام در حرمت تبلیغ سایر ادیان بعد از تشریع اسلام، بیان این نکته ضروریست که رسانه‌هایی از این دست این‌بار در تلاشی سیاسانه سعی در پرکردن سبد خود از یک اقلیت مذهبی دارند؛ اقلیتی که بر عکس تصور بسیاری گرایش سیاسی به جریان خاصی ندارند و باصطلاح اهل سیاست، آرای خاکستری به حساب می‌آیند.

آنچه مسلم است جریان اعتقادی، دینی، فکری و ایدئولوژیک اعم از برآیندهای زرتشت و اسلام، محور تنظیم این رپرتاژ آگهی نبوده است؛ چرا که اسلامی که گردانندگان این روزنامه خود را پایبند به آن می‌دانند در مبنا همه ادیان  بعد از خود را منسوخ می‌داند و از طرفی اعتقاد زرتشت انگیزه تنظیم خبر نبوده چرا که نگارندگان این نشریه قطعا خود را زرتشتی نمی‌دانند با همین دو دوتا چهارتای ساده می‌توان از غرض سیاسی پنهان در پشت این خبر پرده برداشت.

این برخوردهای دوگانه در موضوعات زیادی از رسانه‌های مختلف دیده شده است به عنوان مثال رفتن بانوان به ورزشگاه اگر از طرف دولت رقیب باشد خیلی کار بدی است و اگر از طرف جریان متبوعشان باشد نشانه تمدن و پیشرفت است ، مفسد اقتصادی اگر از جریان رقیب باشد بردن آبرویش واجب و عرضش مباح است و اگر همسو با جناح متبوع باشد افشای آن نشانه بی عدالتی و مخالف مصالح کشور قلمداد می‌شود  و قس علی هذا…

آنچه مهم است این است که در چنین فضای رسانه‌ای به راحتی دو نتیجه خاص به دست می آید که می‌توان از آن به عنوان فاجعه رسانه‌ای نام برد؛

نتیجه اول؛ عدم التفات به شعور مخاطب:

یقینا رسانه‌هایی که در مواقع مختلف مواضعی مخالف با آرمان‌های اعتقادی و باورهای قلبی و یا مواضع گذشته خود می‌گیرند گمانشان چنین است که مخاطبی که هر روز روزنامه آن‌ها را می‌خواند درک و فهم درستی ندارد و اگر دیروز تیتری زده شد امروز می‌تواند مخالف آن را زد، بدون این‌که کسی بفهمد و یا احساس می‌کنند مخاطب اغراض پشت پرده آن‌ها را از یک رپرتاژ آگهی مفصل نمی‌فهمد، حال آن‌که اهل خبر و خوانش جراید و به خاطر ذهن درگیری که با این فضا دارند به سادگی کوچک‌ترین تغییرات را درک می‌کنند و حتی آنان که این نوع گزارش‌ها در ظاهر به نفع آن‌ها تحریر شده است زیر لب می‌گویند”هرکسی از ظن خود شد یار من”  و اگر به روی جراید نمی‌آورند باید گذاشت پای نجابتشان.

نتیجه دوم؛ نداشتن زیرساخت ایدئولوژیک:

صاحبان تریبون از گذشته تا اکنون معمولا کسانی بوده‌اند که برای نشر آرمان اعتقادی و بنیان‌های فکری خود اقدام به نشر روزنامه، نگارش کتاب، احداث شبکه‌های رسانه‌ای و …. می‌نمودند ولی از زمانی که رسانه به‌جای رسالت تبدیل به تجارت شد صفحه‌های روزنامه‌ها پر شد از اخبار ضد و نقیض و تحلیل‌های و گزارش‌های متباین و این رویکرد از رسانه‌ای که رسالت بیدار‌سازی، افشا‌گری و اندیشه‌سازی داشت، صفحه‌ای طنز ساخت که کاری‌کلماتوریست‌ها از آن نان می‌خوردند. این در واقع فاجعه‌ای بود که جهت و فلسفه وجودی رسانه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و از رسانه حقیقی فقط پوسته ای ظاهری باقی گذارد. در واقع رسانه‌هایی که زیرساخت ایدئولوژیک ندارند ابن‌الوقت‌هایی هستند که بر سفره خبر نشسته اند و کاری به حقیقت ندارند.

انقلاب اسلامی نیاز به رسانه‌هایی در تراز انقلاب اسلامی دارد و این ممکن نمی‌شود الا به داشتن مبنایی که به کشف حقیقت منجر شود و این خلاء در فضای کشور بسیار محسوس است. /۹۱۷/ ۷۰۲/ص

آخرين اخبار