شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳
تبلیغات کالاهای اجنبی در تلویزیون و رسانه ها ممنوع شود /گفتگو با خبرگزاری بسیج قسمت دوم

حجت الاسلام عبد الصالح شمس اللهی، کارشناس حوزه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نقش رسانه ها در عملیاتی کردن فتوای اقتصادی رهبری مبنی بر تحریم کالای خارجی که مشابه داخلی دارد؛ گفت: وظیفه رسانه ها هم در این میان مهم است فرهنگ سازی کار رسانه است که البته راهکارهای زیادی […]

حجت الاسلام عبد الصالح شمس اللهی، کارشناس حوزه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نقش رسانه ها در عملیاتی کردن فتوای اقتصادی رهبری مبنی بر تحریم کالای خارجی که مشابه داخلی دارد؛ گفت: وظیفه رسانه ها هم در این میان مهم است فرهنگ سازی کار رسانه است که البته راهکارهای زیادی دارد احتیاج محور کردن جامعه به جای تجمل محور نمودن آن از کارهای اصلی رسانه ها است.

وی افزود: متاسفانه رسانه امروز ما مخصوصا رسانه ملی مروج تجمل محوریست ؛تبلیغات تولیدات اجنبی در آن موج میزند حال یا تبلیغ مستقیم است و یا غیر مستقیم یا مستقیم می گویند فلان کالای اجنبی را بخرید و یا روی تولید اجنبی مارک ایرانی میزند و یا آنچه در فیلم و سریالها نشان می دهند تبلیغات کالای اجنبی است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اینها در جامعه محبوبیت ایجاد می کند؛ به یاد دارم زمانی با یک فوتبالیست مصاحبه کردند از او پرسیدند کت و شلوارت تولید کجاست گفت من از قدیم کت و شلوار خارجی می خریدم وقتی تلویزیون ما این مصاحبه را از یک اسطوره جوان پسند نشان می دهد توقع نباید داشت جوانی که به او نگاه می کند دنبال کالای ایرانی باشد. اگر بخواهیم واقعا زمینه عمل به این فتوا ایجاد شود باید تبلیغات کالای اجنبی در تلوزیون و رسانه ها ممنوع شود.

وی عنوان کرد: واژه سازی برای ایجاد محبوبیت و یا مبغوضیت از دیگر کارهای رسانه است؛ شما ببینید در گذشته کالای خارجی به اسم کالای اجنبی شناخته می شد و متدینین استفاده نمی کردند و کالای ایرانی به عنوان کالای وطنی مورد تقدیس بود و محترم شمرده می‌شد؛

حجت الاسلام شمس اللهی عنوان کرد: شهید مدرس در نطقی فرموده بود من کرباس ایرانی را به حریر اجنبی ترجیه می دهم، این واژه سازی ها در اقبال و یا عدم اقبال عمومی تاثیر دارد. از طرفی رسانه ها می‌توانند چشم نظارتی باشند یعنی واقعا اگر در بخشی از تولید داخلی مشکلی هست به آن بپردازند تا مسئولین برای حل آن قدم بردارند و یا مزیت‌های کالای خوب ایرانی را تبیین نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کالای وطنی فیلم ساخته شود من یک کلیپ دیدم از شرکت تویتای ژاپن که در آن به طرز عجیبی دقت بالای تولیدات این شرکت را به رخ مخاطب میکشید چرا ما نباید برای تولیدات خوبمان این کارها را بکنیم تا مخاطب رغبت کند. نکته مهم این است که فتوا دادن بخشی از کار است و جا انداختن فتوا در جامعه بخش دیگر کار که این وظیفه رسانه هاست

آخرين اخبار